Tiopoängaren

Här följer ett recept (som jag så vackert själv kommit på och döpt till Tiopoängaren). Det är en asiatisk maträtt, som tar ca 60 minuter att laga. Det positiva med denna maträtt är, att jag alltid lagar storkok, dvs för 6-8 pers igången. För en fattig studerande, så blir en portion + ris ungefär 0,80-1euro, vilket jag tycker är billigt.



Recept:

300g broiler/kycklingfiléstrimlor i marinad (vitlök, honung, etc)
1 tsk indisk kryddblandning
2 tsk allkrydda
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
0,5 tsk timjan
1 liten burk ananas bitar + spaden
1 liten burk champinjoner
1 burk kokosmjölk
3 normalstora morötter
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 tsk margarin/olja till stekning

Stek morötterna som du slantat tillsammans med löken och vitlöken. Du vet att det är klart för nästa moment när löken har en guldaktig yta och ser relativt mjuk ut. Tillsätt champinjonerna och ananas (samt spaden!) Låt koka upp, så att vätskan minskar till 1/4 av det ursprungliga. Häll över allt i en kastrull och låt stå.
Ta sedan och stek broilerstrimlorna, när dom är "halvfärdiga" tillsätter du indiska kryddblandningen, timjan och vitpepparn. Stek klart. Efter att broilern är färdigstekt så häller du över det i kastrullen som du tidigare lagt morots-champinjon-ananas-blandningen i. Häll över en burk med kokosmjölk och koka upp. Jag brukar koka broilern helt klart i kokosmjölken, vilket tar ca 20 minuter. Samtidigt blir morötterna mjuka. Tillsätt sist salt om det så behagar, smaka av.

Denna recept är en vinnare hos oss av mina asiatiska rätter, främst för att man kan känna smaken av allt, kokosmjölken, kryddorna, och ananasen som ger en sötma till det hela.

Prova på, det är den värt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0