Twistade äppelpajen

Ikväll/Inatt satt jag å tittade runt i lägenheten och såg att vi hade 6 äpplen som hade sett sina "bästa dagar". Därifrån fick jag idén att laga ihop en äppelpaj, som gubben kan ta med sig i sin matsäck till jobbet nästa vecka.
Jag valde att göra en mera vintrigare variant, som innehåller en del "juliga" kryddor.
Den passar alldeles utmärkt till fikapausen ;)

Recept:

Botten:
80-100g flytande margarin
3/4 dl socker
1 msk farinsocker
1 msk sirap
1 krm kardemumma
1 krm ingefära
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
3-4 dl vetemjöl
1 ägg

Fyllning:

6 st äppel i skivor (här skulle jag föredra märket Granny Smith, för syrlighetens skull. Men man tager vad man haver!)

Ovanpå äppelskivorna
2 dl (lätt)gräddfil
0,5 dl socker
3 msk grapejuice
1 ägg

Botten: Blanda alla ingridienser samman och rör om till en smidig deg. Kavla ut i pajbotten med högre kant än i normala pajformer. Lägg i dom skivade äppelbitarna, och häll sedan sist på gräddfilsblandningen som du gjort. Sätt i ugnen i ca 30 minuter på 200 grader, vrid sedan ner värmen till 175 grader och ha i pajen i ca 15 minuter till. Pajen är klar när ytan av gräddfilsblandningen är gyllenebrun.


Bon appetit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0